Tekorten aan micronutriënten

Mineralen en vitaminen zijn micronutriënten. Zij verschillen van macronutriënten, zoals koolhydraten, eiwitten en vetten, omdat zij slechts in zeer kleine hoeveelheden nodig zijn. Onder micronutriënten verstaan we: (1) mineralen, (2) vetzuren, (3) vitamines, (4) aminozuren, (5)enzymen (6) probiotica en (7) kruiden, paddenstoelen (adaptogenen). 

Mineralen, vetzuren en aminozuren zijn nodig voor veel processen in het lichaam. Wanneer er chronische tekorten ontstaan heeft dit een negatieve invloed op diverse gezondheidsaspecten. Er zijn genoeg aanwijzingen dat een tekort aan micronutriënten verband houdt met meerdere leeftijdsgebonden chronische ziekten, waaronder kanker, osteoporose, hart en vaatziekten, Alzheimer en vele andere aandoeningen.

Om dit doeltreffend aan te kunnen pakken is er enige fundamentele kennis nodig. Gelukkig gaat het hier om eenvoudige dingen die niet lastig te begrijpen zijn.

Wat zijn de belangrijkste taken van micronutriënten:

  • Micronutriënten zijn van uitzonderlijk groot belang voor een evenwichtige werking van het zenuwstelsel.
  • Micronutriënten zijn nodig om lichaamseigen stoffen aan te maken waarbij afvalstoffen vrijkomen die door andere micronutriënten o.a. tijdens de slaap worden voorbereid om het lichaam te verlaten. Daarom is slaap erg belangrijk. Wanneer het lichaam zijn eigen afvalstoffen gaat opslaan ontstaan er langzaam maar zeker problemen.
  • Micronutriënten hebben niet de bijwerkingen die drugs, medicijnen, slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen wel hebben. 

Micronutriënten zijn onontbeerlijk als we willen dat onze organen gezond blijven en naar behoren blijven werken. Micronutriënten werken als één team met elkaar samen en versterken elkaar. Het werkt als een horloge, haal er één radertje uit en het lichaam loopt niet meer zoals het zou moeten lopen. Eén van de organen waar we dit kunnen zien is de huid. Een toereikende hoeveelheid micronutriënten zijn absoluut noodzakelijk voor een normale bloeddruk, botopbouw, kwaliteit bloed en juiste werking van de organen.

Net als calcium is magnesium onmisbaar voor de zeer precies opgebouwde en kwetsbare interne structuur van onze botten en tanden. Magnesium heeft ook een belangrijke functie in onze hersenen. Micronutriënten veroorzaken geen gewenning of verslaving en het tast ook de reflexen niet aan. Het heeft alleen maar gunstige effecten.
 

Wat men vaak niet weet is dat deze stoffen samenwerken. Een paar voorbeelden; vitamine C werkt o.a. samen met magnesium en vitamine E. Magnesium werkt weer samen met o.a. vitamine B3, calcium en zink en verschillende aminozuren. De samenwerking is eindeloos groot en belangrijk. Er is zoveel gaande in een menselijk lichaam dat het logisch is dat de meeste mensen daar niet aan denken. Neem nou bijvoorbeeld het mineraal/spoorelement selenium dat een onmisbare grondstof is voor onze schildklier. Helaas komt selenium bijna niet meer voor in onze groenten. Bedenk je eens dat onze botten met onze organen kunnen communiceren. Als je dan bedenkt hoeveel mensen zich realiseren dat we structureel te weinig micronutriënten binnen krijgen.... Dit zijn maar enkele voorbeelden hoe al die stoffen samenwerken.

Als je het gehele plaatje ziet hoeveel stoffen in ons lichaam samenwerken en hoe groot het gemis is van de vele stoffen die we niet of te weinig binnenkrijgen, dan wordt het snel duidelijk waarom er zoveel zieke mensen zijn. Helaas wordt ons hierover niets verteld en is het voor de meesten mensen een ver van hun bed show. Terwijl dit zo bepalend is voor onze gezondheid en al helemaal voor die van onze kinderen.

Bronnen
No items found.